sobota, 19 lipca 2014

Mini pseudopizza, placki-chlebki, podpłomyki

Będzie to trochę uniwersalny przepis, ponieważ z ciastem zrobionym na jego podstawie możemy zrobić co chcemy. Wyjaśnię poniżej.

podpłomyki

A więc potrzebujemy przede wszystkim:
- wodę
- olej
- mąkę
- sól
- pieprz
- dodatki 

podpłomyk

13 komentarzy:

  1. Ooo, Fast Food, który jest po części zdrowy. Brawo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przymierzam się też do przepisu na fajne spaghetti. Może i nie, że zdrowe, ale na pewno lepsze od takiego zwykłego, jakie znamy :).

      Usuń
  2. super! Przepis jak i całą stronę dobrze się czyta i zdobywa cenne informacje (oczywiście jeśli jest się zainteresowanym) choć powinien każdy. Będę tu zaglądał. Znam się na chlebie (takim prawdziwym na zakwasie) i chętnie ten temat bym z Tobą omówił. Z ziół znam się na konopiach ^ (poważnie)... ale porozmawiajmy o chlebie ^ pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak o chlebie na zakwasie to polecam moją notkę o kwasie fitynowym ;).

      Usuń
  3. Ju ar emejzing :D super, musze spróbowac tego! Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno pyszne :)
    Ja dla odmiany polecam Ci chlebki, jakie ostatnio robię i powiem krótko : SĄ ZNAKOMITE ! Placki smażę duże na całą patelnię (moja ma 25 cm średnicy)

    PROZIAKI na bogato :

    Do miski wsypuję mąkę (na jeden duży placek biorę na oko ok. 1 szkl. mąki), solę dosyć porządnie , 1 niepełna płaska łyżeczka sody. Mieszam suche składniki i zalewam kefirem ( lub jogurtem, zsiadłym mlekiem) i mieszam. Płynu ma być tyle, by powstało ciasto kleiste, dosyć gęste, które wylewamy na rozgrzaną patelnię.

    WAŻNE ! Na patelnię dajemy tłuszcz (ja lubię olej kokosowy) i całą patelnię posypujemy obficie dowolnymi ziarnami ( sezam, len, słonecznik itp. , można też dać na patelnię dla aromatu troszeczkę ziół ( świetny jest rozmaryn). Ja ostatnio użyłam tylko złotego siemienia lnianego i było przepyszne.
    Na ziarenka dajemy dopiero ciasto ( przechylamy miseczkę z zawartością i pomagając sobie drewnianą łyżką "wylewamy ciasto". Do "brudnej" miseczki po cieście nalewamy trochę wody i maczamy w niej drewnianą łyżkę. Rozprowadzamy i wyrównujemy łyżką ciasto na całej patelni. Dzięki temu, że łyżka mokra - nic się nie klei :). Smażymy na średnim ogniu i w tym czasie posypujemy również wierzch placka ziarenkami. Placek przewracamy na drugą stronę i również smażymy.

    Takim sposobem powstaje na wierzchu smakowita chrupiąca skórka powstała z ziarenek a w środku są bardzo puszyste (dzięki sfermentowanemu mleku i sodzie) . Jedyny minus tego przepisu jest taki, że szybko uzależnia i ma się ochotę na kolejne ziarenkowo-ziołowe eksperymenty ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba też pamiętać, że smażony tłuszcz to tłuszcz z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi w konfiguracji trans, czyli bardzo niezdrowymi, powodującymi choroby krążenia oraz choroby nowotworowe. Owszem, olej kokosowy zważywszy na większą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych nie jest pod tym względem zagrożeniem, ale wiele olejów powszechnie używanych do smażenia - już tak.

      Usuń
  5. Niby jestes taka oczytana,blyskasz wiedza,a nie napiszesz nic na temat tych spalonych plackow,w korych czai sie akrylamid-jesli wg ciebie to zdrowe sniadanie to sorry...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem osobą wszechwiedzącą, poza tym jeden wpis =/= wiedza o wszystkim. Nie trzeba było tego komentarza pisać w tonie atakującym.

      Usuń
    2. Ale mimo wszystko dziękuję za uwagę, akrylamid dodaję jako temat czekający w kolejne na swój artykuł.

      Usuń
  6. chyba najzdrowsze snaidanie to jakja na miekko wlasnie bez chleba !!! a nie placki weglowodanowe - maka? nie dziekuje ;) mimo to fajny blog wolala bym by byl jak nablizszy nauce (tak jak info o zakwaszeniu czy kandidzie)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Węglowodany na śniadanie, zwłaszcza z dużą ilością błonnika jak tutaj to jest akurat dobra opcja :-).

      Usuń