Kategorie:

„OBIECAŁEŚ!” – szkodliwa reklama Aspirin Complex [opinia]

Kiedy opublikowałem na Facebooku parę dni temu mój zbiór najgłupszych reklam farmaceutycznych, który zdominowały suplementy diety (tutaj), zauważyłem że wielu z Was zwraca uwagę na nowy spot leku wydawanego bez recepty Aspirin Complex (jego związki aktywne to kwas acetylosalicylowy, zwany potocznie aspiryną, oraz pseudoefedryna) z krzyczącą na ojca dziewczynką, którego wcześniej nie znałem. Przyjrzałem mu się i postanowiłem skomentować go na blogu, bo faktycznie jego szkodliwość jest porażająca, a forma niezwykle irytująca.
Aspirin Complex reklama
Zrzut z reklamy Aspirin Complex. Za: Bayer Polska, https://www.youtube.com/watch?v=YNPRREidDa0&feature=

W reklamie widać rozchorowanego, leżącego
na kanapie i przykrytego pod kocem mężczyznę z zasmarkaną chusteczką
higieniczną w ręce. W pierwszych sekundach spotu przychodzi do niego córka w
wieku około 12 lat i zaczyna na niego krzyczeć, że obiecał. Kilkakrotnie
wrzeszczy schorowanemu ojcu „Obiecałeś!”, kiedy ten wydmuchuje nos i wygląda na
ledwo żywego. Tata w końcu się jednak poddaje i zażywa Aspirin Complex. Następnie
na ekranie pojawia się zegarek z przyspieszonym ruchem wskazówek sugerującym
upływ trzydziestu minut. Potem uśmiechnięta córka jest już z ojcem w
samochodzie, a następnie na koncercie. Mężczyzna nie wygląda na zdrowego ani
zadowolonego, za to młoda skacze z radości. Potem lektor mówi o działaniu leku
w dziesięć minut, zachwalając jego przeciwbólowe i przeciwzapalne działanie („I
czujesz się lepiej”). Reklamę w całości można obejrzeć tutaj.
Domyślam się, że reklama wzbudza
oburzenie głównie przez roszczeniowe i niegrzeczne zachowanie dziewczynki,
ignorujące całkowicie chorobę taty. Jej przekaz z dalszej sekwencji zdarzeń
jest antyempatyczny i antyrodzinny – jedyne co interesuje córkę to
natychmiastowe jechanie na koncert, gdzieś ma natomiast cierpiącego ojca. Jasne
jest, że dzieci są bardziej krótkowzroczne od dorosłych i nie w pełni neurobiologicznie
rozwinięte, ale mimo to nie czegoś takiego bym oczekiwał od reklamy. Jednak
oprócz tego niewątpliwie irytującego motywu reklama Aspirin Complex ma inną silną wadę, która potencjalnie może być groźna dla zdrowia ludzi.
Chodzi mi przede wszystkim o pokazywanie,
że chory nadal człowiek, a czujący się jedynie lepiej dzięki przeciwzapalnemu,
przeciwbólowemu i przeciwgorączkowemu działaniu aspiryny (i innych
niesteroidowych leków przeciwzapalnych, bo motyw ten pojawia się w rozmaitych
reklamach tej grupy preparatów, np. przy ibuprofenie), udaje się na koncert niemal jakby nigdy nic.
Istnieją sytuacje kryzysowe, ale spełnianie zachcianki dziecka do nich na pewno
nie należy. Sugeruje to, że będąc chorym można po zażyciu proszków iść nawet do
pracy, na studia, do szkoły, spotkać się ze znajomymi. Potem mamy całe masy
ludzi, którzy wcale nie z powodu wyższej konieczności, ale widzimisię czy
wygody chodzą po miejscach publicznych i potencjalnie mogą zarażać innych, samym sobie także szkodząc, bo powinni w tym czasie odpoczywać.
Ten krótki tekst nie jest więc
krytyką leku samego w sobie. Trudno zresztą odmawiać aspirynie (czy
pseudoefedrynie) jej niepodważalnie korzystnych, leczniczych właściwości.
Chodzi natomiast o treść i formę spotu, który w mojej opinii ma charakter
antyedukacyjny i promuje nieodpowiedzialne wzorce zachowań podczas chorowania.
Do tego koszmarnie pokazana jest relacja rodzic-dziecko, choć obraz sugeruje,
że jest to coś normalnego i właściwego. Nie lepiej wyglądałoby to, gdyby
dziewczynka poszła do mamy poprosić o jakiś lek przeciwgorączkowy dla taty, a
ta dałaby Aspirin? Wszystko to sprawia, że według mnie tego rodzaju spot nie
powinien w ogóle ujrzeć światła dziennego.
Aspirin complex reklama
Zrzut z reklamy Aspirin Complex. Za: Bayer Polska, https://www.youtube.com/watch?v=YNPRREidDa0&feature=
Komentuję ten jeden przykład, ale
patologii w reklamach leków i suplementów diety jest całe mnóstwo. W przypadku
tych ostatnich bardzo często reklama mówi o działaniu, którego w ogóle dany
preparat nie ma i mieć nie może. Inny problem to specjaliści rekomendujący
jakiś produkt. Zwykle są to dietetycy, fizjoterapeuci czy sportowcy, gdyż
lekarze nie mogą występować w takich reklamach – aczkolwiek i tutaj zdarza się,
że firma farmaceutyczna pozyska jakiegoś przekupnego medyka. Jednak
występowanie w reklamie dietetyka polecającego środki np. na apetyt jest w
mojej ocenie równie wątpliwe etycznie, co lekarza zachęcającego do łykania
preparatu multiwitaminowego. Oczywiście zakazy te marketingowcy starają się często nie tyle łamać, co zniesmaczająco omijać sugerując, że coś poleca lekarz (np. wraca żona od lekarza i mówi do
męża, że będzie brała to i to, bo tak polecił doktor) albo dając podstawionego
aktora czy inne tego typu triki.
Z kolei przy kosmetykach bardzo
popularny jest chwyt na „produkt dostępny tylko w aptekach”, tak aby wywrzeć na
odbiorcy wrażenie, że ma on jakiś szczególny status prawny, paraleczniczy. W
rzeczywistości jest to najczęściej kosmetyk taki sam, jak każdy inny dostępny w
drogerii lub markecie. Uważam, że Rzecznik Praw Pacjenta, Rada Etyki Reklamy,
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Ministerstwo Zdrowia powinny
baczniej przyglądać się procederowi reklamowania suplementów diety i leków.
Wiadomo, że nie można wrzucać wszystkiego do jednego worka, bo czym innym jest
sprej do odkażania ran, a czym innym nie działający suplement albo lek wpływający
na cały organizm, ale uogólniając – problem występuje i jest poważny.
Prowadzenie bloga naukowego
wymaga ponoszenia kosztów. Merytoryczne przygotowanie do napisania artykułu to
często godziny czytania podręczników i publikacji. Zdecydowałem się więc
stworzyć profil na Patronite,
gdzie w prosty sposób można ustawić comiesięczne wpłaty na rozwój bloga. Dzięki
temu może on funkcjonować i będzie lepiej się rozwijać. Pięć lub dziesięć
złotych miesięcznie nie jest dla jednej osoby dużą kwotą, ale przy wsparciu
wielu staje się realnym, finansowym patronatem bloga, dzięki któremu mogę
poświęcać więcej czasu na pisanie artykułów.

 

 

bioksiążka

 

Najnowsze wpisy

`

Liczba komentarzy: 40 na temat “„OBIECAŁEŚ!” – szkodliwa reklama Aspirin Complex [opinia]

  1. Reklama pokazuje "samo życie". Rozumiem, że ktoś kto nie ma dzieci kompletnie tego nie czuje. Zatem wywody n. jej szkodliwości z ust osoby, która nie jest rodzicem uważam wysoce nie na miejscu.

    1. Ale ja zdaję sobie sprawę z tego, że tak jest w wielu domach, więc wcale nie neguję tego, że to "samo życie". Faktem jest natomiast, że taki wzorzec zachowania jest szkodliwy.

    2. Samo życie? Mam trójkę dzieci z różnymi pomysłami, ale takiej znieczulicy i chamskiego podejścia do rodziny nie widziałam. U swoich dzieciatych znajomych też.

    3. Ja mam dwójkę dzieci (12 i 15 lat) i nie uważam że ta chora reklama to "samo życie"… Przynajmniej nie moje życie… Całe szczęście…

    4. Jasne – tylko matki i tatusiowie mają prawo wypowiadać się jakkolwiek o dzieciach.
      Tylko chorzy na nowotwory złośliwe mają prawo wypowiadać się na temat leczenia raka.
      Tylko palący węglem i najlepiej plastikiem mogą wypowiadać się na temat zanieczyszczeń powietrza.
      Tylko zabójcy i ich ofiary mogą wypowiadać się natemat zabójstwa.

      Uwielbiam ten argument – "Nie masz dzieci to się nie wypowiadaj" <3

      Mam czy nie mam – nie mam ochoty chodzić na koncerty i wszędzie indziej gdzie nastolatki ciągają zasmarkanych i zarażających rodziców… A na szczęście wypowiadać się na temat wszystkiego mogą wswzyscy 🙂

    5. Mam dwójkę dzieci (w tej chwili 11 i 13, więc "ten wiek") i owszem doskonale sobie zdaję sprawę że dziecku często nieracjonalnie mocno na czymś zależy.
      Z jednej strony jako rodzic, często jestem zrobić wiele żeby różne dziecięce zachcianki czy marzenia spełniać.
      Z drugiej – gdyby dziecko wystartowało z takim tonem i postawiło sprawę w taki sposób, to zachcianka ta zostałaby spacyfikowana, oczywiście z wyjaśnieniem co i dlaczego.

      Na tym polega wychowanie.

    6. "Ktoś" nie ma dzieci, ale kiedyś każdy był dzieckiem. I ma dzieci w rodzinie i wśród znajomych. I to nie jest normalne zachowanie. To jest obrazek z horroru "córeczka tatusia".

    7. Panie Anonimowy z samej góry, proszę okiełznać swoje madkowe zapędy- nawet jak ktoś nie ma dzieci, to ma pełne prawo wypowiadać się na temat chamstwa i zachowań szkodliwych społecznie, samo rozmnożenie się nie nadaje Ci żadnych ekstra praw ani wyłączności do nich. I tak swoją drogą to jakby mi smark wyskoczył z taką akcją, to w nagrodę nie pojechałby nigdzie przez dwa miesiące. I tak swoją drogą- jeśli zachowanie jak z reklamy nie jest szkodliwe i żenujące, to znaczy że kompetencje tego kogoś jako rodzica są żadne. I później mamy "rodziców" z dziećmi drącymi japę na całe gardło w jakimś miejscu publicznym a rodzice nie reagują, "bo to przecież tylko dziecko".

    8. Reklama aspiryny według mnie jest super, idealnie dziewczynka zagrała, rzeczywiście profesjonalnie ☆☆☆☆☆.Pan Łukasz który zaczął w dziwny irytujący sposób ta reklame komentować to myślę że nie ma zielonego pojęcia jak również napewno nie ma dzieci. Przeziębienie to nie choroba jak już ktoś wspomniał. Z tego wynika że dużo jest zazdrosnych z tego powodu. Morał z tego (OBIECAŁAŚ ) to trzeba dotrzymać słowa!!!

  2. Panie ANONIMOWY – a ja neguję. Reklama wybitnie działa na nerwy, bo tak roszczeniowe podejście – i to nie małego dziecka, a dziecka, które w zasadzie etap wymuszania krzykiem ma już daleko za sobą – szerzy bardzo złe wzorce. A jeśli wg Pani/Pana takie zachowanie jest normalne, to Pańskie dziecko kiedyś bardzo się zdziwi jak wyjdzie spod parasola rodziców. To, że pozwala się na takie sytuacje u siebie w domu, nie znaczy, że powinny być one ogólnie przyjętą normą. I posiadanie dzieci bądź nie nie ma tu nic do rzeczy.

  3. Ja mam dwójkę dzieci (lat 12 i 15)zgadzam się w 100% zgadzam się z autorem tekstu. Reklama jest okropna i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, przynajmniej moją…

    1. Jeśli masz dwójkę dzieci 12 i 15 lat,to konzenrtuj się na wychowaniu a nie pisaniu bzdur co zabiera dużo czasu, jeśli z Ciebie ,,taka'' dobra matka.BAAA mam nadzieje że zrozumiałaś o co chodzi.

    2. Gdybyś napisała z sensem, to pewnie by wiedziała o co chodzi. Żadnej bzdury nie napisała, a skoro tak twierdzisz, to z tobą jest coś nie tak. To, że ktoś zamieszcza gdzieś komentarz, nie oznacza, że zbyt mało czasu poświęca swoim dzieciom. Idąc twoim tokiem rozumowania – ty powinnaś koncentrować się na ortografii, a nie brać się za pisanie komentarzy.

  4. Na przyszłość radzę się douczyć zanim zabierze się za napisanie bzdur. kwas acetylosalicylowy ma działanie przeciwbólowe, przeciwgorączkowe i przeciwzapalne i jest zaliczany do grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych nie ma i nigdy nie miał nic wspólnego z pseudoefedryną która jest substancją, powszechnie stosowaną w zapaleniach górnych dróg oddechowych w lekach bez recepty w postaci chlorowodorku lub siarczanu. Pseudoefedryne miesza się np z paracetamolem natomiast kwas ma działanie takie samo jak ketonaprofen czy ibuprofen. Kwas popularnie nazywany polopiryna czy aspiryna( to też nazwa zastrzeżona dla leku firmy bayer) nie ma prawa być nazywany pseudoefedryną

    1. Panie Anonimowy, na przyszłość radzę popracować nad czytaniem tekstów dłuższych niż 128 znaków, bo widać tutaj poważne braki.

  5. Najgorsza reklama jaką widziałem, a jak jest w TV to wyciszam głos albo przełączam. Jakiś bezmózg ją wymyślił, a dzieci później powielają te wzorce, o głupich rodzicach ulegających emocjonalnym szantażom nie mówię…

  6. Takie podejście jak tego ojca nazywa się prezentyzmem. Co więcej jest często wymagane w firmach jako obowiązkowe: L4 są źle widziane w firmach a grypa to nie choroba, prawda?

    Druga rzecz: pseudoefedryna. Jak widzę tyle nowych specyfików ja zawiera to aż mi słabo. Moje serce i skłonność do czestoskurczów mówi: i lime it.

    Ironia off

  7. A może twórcy reklamy właśnie o to chodziło? Żeby tak wkurzyć żeby było głośno?? W imię zasady, nie ważne czy dobrze czy źle mówią ważne żeby nazwiska (tu: nazwy leku) nie przekręcali
    😲😬😔

  8. Nie wolno już w domu, otoczony rodziną, umierać. Nie wolno, powoli, w domu chorować. Choroba, choćby zwykłe przeziębienie, to wstyd.

  9. A co Państwo myślicie o króciutko zasugerowanym w tej reklamie prowadzeniu samochodu (i wożeniu nim dzieci) w stanie mocnego przeziębienia znieczulonego tylko jakimś lekiem przeciwbólowo-przeciwgorączkowym. Jak to wpływa na postrzeganie otoczenia przez kierowce i jego szybkość reakcji?

  10. Najgłupsza reklama jaką kiedykolwiek widziałem. Mam dwójkę dzieci ale nigdy tak nie wrzeszczały. Zmieniam kanał jak widzę tą wkurzającą reklamę i w ramach sprzeciwu nie kupuję nigdy aspiryny. Moi znajomi robią identycznie z kim nie rozmawiam każdy jest oburzony że taka głupia reklama została dopuszczona. "aspiryna stop" "bojkot aspiryny"

  11. O rany, myślałam, że tylko ja uważam, że ta reklama to jakaś. Pomyłka i nie powinna była ujrzeć światła dziennego. Jak ja pierwszy raz zobaczyłam to nie mogłam uwierzyć, że ktoś wpadł na pomysł takiego scenariusza. Jakby dzisiejsze dzieci były za mało roszczeniowe… Mam 2 dzieci 😉

  12. Okropna jest ta reklama. Jak widzę to rozwrzeszczane, roszczeniowe dziecko i bardzo chorego rozgorączkowane go ojca, to skóra wprost cierpnie. To reklama leku czy chamstwa i znieczulicy?

  13. Reklama nadal jest emitowana w telewizji w porach największej oglądalności. Powinna nosić tytuł"Jak wychować psychopate" Jestem za bojkotem preparatu Aspirin Complex firmy Bayer.

  14. Po rozpoczęciu emisji reklamy albo wyciszam telewizor albo przełączam na inny kanał. Ten krzyk dziewczynki jest tak przerażający że po prostu nie da się go słuchać. Można w nocy np. się nieźle wystraszyć. Nie wiem kto produkuje takie pseudo reklamy.

  15. "Czekam już od trzech miesięcy", kiedy ta idiotyczna antyreklama zniknie z wizji… Współczuję firmie reklamującej produkt, bo gorszego strzału sobie w kolano nie mogli wymyśleć. Ta firma naprawdę zaczęła mi się źle kojarzyć… A wam…?

  16. W tej reklamie chodzi po prostu o to, by po jej obejrzeniu rozbolała nas głowa. No i reklamowany proszek jak znalazł… 😉

  17. Prawdziwy z ciebie ANO NIM,chyba cię calkiem pokręcilo w tym pustym łbie. Zastanów się co chcesz przez ten głupi tePrawdziwy z ciebie ANO NIM,chyba cię calkiem pokręcilo w tym pustym łbie. Zastanów się co chcesz przez ten głupi tekst powiedzieć. TO TYLKO REKLAMA. Jak tak będziesz się w każdą wczuwał to grozi tobiekst powiedzieć. TO TYLKO REKLAMA. Jak tak będziesz się w każdą wczuwał to grozi tobie zawal albo udar .

    1. Madka, możesz się zamknąć? To że twoje dzieci się drą, to nie znaczy że wszyscy rodzice nie umieją wychować swoje dzieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *